Hvordan man får det meste ud af sin professionelle voice-over


Findes der billige speakerstemmer i Danmark? Den billigst mulige voice-over (eller V.O.) er naturligvis dig selv. Det ville være ganske nemt for dig at bruge et optageprogram på en bærbar til at lave en stemmeoptagelse.

Man skulle tro, at denne metode oftest ville blive brugt til videooptagelser af familiefester og børnefødselsdage, men jeg har rent faktisk set et firma, som arbejder for nogle af Danmarks topfirmaer, der internt indtalte stemmesporet til dyre videoer.

For nyligt så jeg en visuelt fremragende video for et projekt, der både havde været dyrt – i millionklassen – og tidskrævende, som havde en engelsk speakerstemme, der lød, som om han var på bedøvelsespiller og læste op fra en telefonbog. Det ødelagde helt effekten.

En bedre fremgangsmåde er at skaffe en god lokal voice over og få så meget ud af hans/hendes ekspertise som muligt. Som en engelsk voice-over i København er dette mine tips:

–       Send mig det endelig manuskript. Som de fleste professionelle stemmeskuespillere skriver jeg noter i manuskriptet, hvor jeg markerer vanskelige udtalelser, steder der skal have emfase og hvor der skal være pauser. Alt dette gør jeg i min fritid, da jeg vil være sikker på, at jeg er klar til at gøre mit arbejde, når jeg ankommer til jobbet. Men hvis jeg i døren bliver mødt af et helt nyt manuskript, så er vi nødt til at starte hele denne proces fra bunden, da studiets tid er reserveret.

Og jeg behøver ikke have det lang tid forinden, selv en time før jobbet er helt fint, da jeg kan lave mine noter i bussen eller taxaen på vejen.

–       Udnyt den tid du har betalt for. Eftersom jeg er timebetalt, skal du endelig gøre brug af hele timen. Jeg bliver ikke fornærmet, hvis du beder mig om at give det endnu et forsøg, hvis nu du gerne vil afprøve en anden effekt, selv hvis vi allerede er på 6. eller 16. optagelse. For nyligt lavede jeg en indtaling for et drikkevareprodukt, der havde kvinder som målgruppe, og vi prøvede at lave stemmeskuespillet som flere forskellige kvindetyper, fx den sensuelle kvinde, kvinden med stor indtjening og den bedste veninde. Kunden havde mulighed for at vælge lige den der passede, da hun vendte tilbage til sit team.

–       Lad mig anbefale et studie. Det er vigtigt at jeg kan have øjenkontakt med dig, kunden. Jeg havde for nyligt en rædselsfuld oplevelse, hvor en optagelse fandt sted i en boks uden vinduer, som lå på den anden ende af en gang, fra hvor teknikeren sad. Jeg havde ingen øjenkontakt med kunden, hvilket betød, at jeg læste helt til slut af manuskriptet, før kunden kunne fortælle mig, at jeg havde udtalt navnet på et medicinsk ord i øverste linje forkert. Jeg kender de fleste studier i byen, så jeg kan nemt anbefale et, som vil fungere for os begge.

–       Overvej i forvejen den personlighed, som speakerstemmen skal have. Hvis du kender din målgruppe og ved, hvad du vil opnå, så vil du være bedre i stand til at viderekommunikere det til mig. Og hvis jeg ved, hvilken effekt du søger, så kan jeg sørge for at give dig, hvad du søger.

–       Hav forfriskninger klar til din V.O. Vand og the er godt for nogen, som skal snakke en masse. Sodavand og fastfood kan skabe uønskede ”hop” i lydsporet (hvis din stemmeskuespiller spiser kartoffelchips inden et job, så har du ikke anskaffet dig en professionel voice-over). Et æble indeholder pektin, som hjælper til at gøre stemmen ren og kan fjerne ”klik” i stemmen – så behøver teknikeren ikke fjerne disse lyde senere hen.

–       Betalt regningen. Selvom der er en masse desperate stemmeskuespillere derude, så er jeg ikke en af dem. Der var en uge – omkring en måned siden – hvor jeg arbejdede fire forskellige jobs. Grunden til, at jeg husker det præcist, er, at jeg er nødt til at ringe til tre af virksomhederne og ”minde dem om”, at forfaldsdatoen er nået. Næste gang der er et hastejob (og alle speakerjobs lader til at være hastejob), hvilket vil jeg mon så tage først? Jeg elsker at arbejde med voice-over, men det er et job – ikke en hobby.  Jeg fakturerer dig, så snart du er tilfreds med mit arbejde, og 30 dages betalingsbetingelser er fair for os begge.

Leave a Reply

